Tärkeintä on, että etsit hyvää

- annat Jumalan hyvyyden löytää sinut. 

 

Jumala etsii ja puhuttelee jokaista muutaman kerran elämässä. Näistä erityisistä etsimisen kausista käytetään nimeä etsikkoajat. Imaisu alkaa jo kuulostaa vanhalta suomelta, ei siihen juuri puhekielessä törmää. Muutaman kerran elämämme aikana Herra siis todella vetää meitä puoleensa, emmekä saa silloin paaduttaa sisimpäämme. Kuuliaisuudellamme voimme vaikuttaa elämämme suuntaan. 

 Vanhan testamentin profeetta Jeremia kuvaa Jumalan kaikkivaltiaana elämämme ohjaajana. Hänen käsissään olemme kuin muotoiltavaa savea. Saveako vain? Arkeologisilla kaivauksilla työskennellessäni huomasin, miten tärkeitä keraamiset astiat olivat arjen työssä muinaisessa Israelissa. Kupit, ruukut, lamput, varastoruukut ja jopa uunit syntyivät savesta. Savenvalaja oli siis hyvin arvokas ammattilainen arkielämän kannalta ja samoin savi tärkeä materiaali!  

"Enkö minä, Herra, voi tehdä sinulle, Israelin kansa, samalla tavalla kuin tämä savenvalaja savelleen? Katso, niin kuin savi on valajan kädessä, niin sinä, Israelin kansa, olet minun kädessäni. Minä voin päättää, että revin, tuhoan ja hävitän kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa luopuu pahuudestaan, minä muutan mieleni enkä anna rangaistukseni kohdata sitä. Minä voin myös päättää, että rakennan ja istutan kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa tekee pahaa eikä tottele minua, minä muutan mieleni enkä anna sille sitä hyvää, minkä olin luvannut.” (Jer. 18:6-10)

Tuo Jeremian julistus tuntui ensilukemalta aika kovalta. Mietin sitä pitkään ja keitin kahvitkin välissä. Viimein se avautui niin, että Jumalan siunaus on läsnä ja avautuu meille, kun valintoja tehdessämme annamme tilaa hyvyydelle. Jumala tahtoo, että toimimme oikeudenmukaisesti ja hyvään pyrkien. Vääryyteen ja epäoikeudenmukaisuuteen erehtyminen tuottaa pahaa sekä muille että meille itsellemmekin. Ankaran sanan lisäksi Jeremia myös lohduttaa, että Herra johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen (Jer. 31:9).

Raamatussa Jumala lupaa meille hyviä lahjojaan ja jopa iankaikkisen elämän. Koska kysymys on lahjoista, ei mitään niistä pakoteta vastaanottamaan. Vapaaehtoinen kuuliaisuus ja Jumalan rakkauden vastaanottaminen muuttavat sekä yksilöiden että kansakuntien kohtaloita.

Pastori Pentti Tepsa