Keväisillä hangilla liikkuessa kirkas aurinko tuntuu läpäisevän kaiken. On kuin itsekin jotenkin ohenisi osaksi kirkkauden maisemaa. Jumalan läsnäolossa lepäämisessä on jotakin samaa: se läpäisee kaiken ja suhteuttaa oman olemisen ikuiseen.

Raamatun mukaan Taivaan Isä on lähellä meitä tuhlaajapoikia ja -tyttäriä kutsuen meitä luokseen. Hän ei ole kaukana meistä kenestäkään. Profeetta Jesajan kirjan mukaan Jumala sanoo: "Minä olen kyllä ollut lähellä, mutta he eivät ole minua etsineet, olen ollut läsnä, mutta he eivät ole minua kyselleet, olen sanonut: "Tässä olen, tässä olen!" tälle pakanakansalle, joka ei kutsunut avuksi minun nimeäni." (Jes. 65:1)

נִדְרַשְׁתִּי לְלֹוא שָׁאָלוּ נִמְצֵאתִי לְלֹא בִקְשֻׁנִי אָמַרְתִּי הִנֵּנִי הִנֵּנִי אֶל־גֹּוי לֹֽא־קֹרָא בִשְׁמִֽי׃

Hepreankielinen alkuteksti paljastaa puhuttelevia hengellisiä yksityiskohtia, se voitaisiin kääntää myös:

Olen etsinyt niitä, jotka eivät ole pyytäneet minua löytämään. Niille, jotka eivät minua hakeneet, olen sanonut: "Tässä olen, tässä olen!" pakanakansalle, joka ei kutsunut minua nimelläni.

Muualla VT:ssa ja erityisesti juutalaisuudessa ajateltiin, että Jumalan etsiminen (דרש darash) oli hurskaan ihmisen velvollisuus. Nyt Jumala sanookin itse olevansa se, joka etsii kadonneita. Kun muualla VT:ssa ihmisen vastaus Jumalalle oli "tässä olen" הִנֵּנִי hinnenni, sanookin Jumala nyt itse juuri niin. Hinnenni on muodostettu paikkaa, henkilöä tai asiaa osoittavasta partikkelista  niin, että se oikeastaan sisältää kehotuksen katsoa, latinaksi se sanotaan ecce adsum, katso olen läsnä.

Jumala on jo läsnä, mutta olemmeko me itse läsnä edes omassa elämässämme, olemmeko olemassa lähimmäisellemme, annammeko Herran löytää itsemme?

Useimpien tuntemassa Isä meidän rukouksessa on riittävät ohjeet Herran Jeesuksen itsensä opettamina siitä, kuinka sovituksen ristin kautta saamme lähestyä kolmiyhteistä Jumalaa. Niin rukoillessa käy toteen Jesajan kirjaan talletettu Jumalan lupaus: "Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen." (Jes. 65:24)

 

Pastori Pentti Tepsa