1988423.jpg

 2. Moos. 23: 20-23<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Herra sanoi:

    »Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut. Muista, että hän on lähelläsi, tottele häntä äläkä vihastuta häntä. Hän ei anna anteeksi niskoittelua, sillä hän toimii minun nimissäni. Mutta jos tottelet häntä ja teet kaiken, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajiesi vastustaja. Minun enkelini kulkee sinun edelläsi.»

 

Metsien kulkijalle tai kaupunkien kivierämaassa vaeltavalle ei ole lohdullisempaa lupausta kuin tämä. Jumala antaa suojelusenkelin. Tätä ihanaa seuralaistamme meidän ei tarvitse palvoa tai mitenkään lepytellä. Hän ei uuvu eikä väsy rinnallamme kuten niin monet inhimilliset matkakumppanit.

 

Kuitenkin me tottelemme ja rukoilemme vain Pyhää Kolminaisuutta: Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Enkeli on aina kolmiyhteisen Jumalan lähettiläs, joka iloitsee siitä, että olemme kuuliaisia Jumalan sanalle. Jos niskuroimme Jumalaa vastaan, me vihastutamme samalla Herran enkelin. Enkeliltä emme voi saada anteeksiantoa, sen voimme saada yksin Herralta. Kun nöyrrymme parannukseen ja pyydämme syntejämme Jeesuksen ristinkuoleman tähden anteeksi, iloitsevat myös enkelit.

 

Mikael on yksi Raamatun mainitsema korkea-arvoinen enkeli. Nimi on hepreaa ja tarkoittaa "kuka on Jumalan kaltainen" (mi ka el). Enkelien tehtävät ovat moninaisia, mutta tärkeintä on varmaan se, että tuovat todellisuuteemme viestin taivaasta. Tämän elämän vaelluksen jälkeen saamme nähdä myös suojelusenkelimme, hänet, jonka joskus olemme saattaneet vain aavistaa.

 

Pastori Pentti Tepsa